Dzisiaj jest: Wtorek, 19 marca 2024
Imieniny obchodzą: Bogdan, Józef
Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider
Opublikowano: poniedziałek, 15, maja 2017 14:13

Pani Irena Wiśniewska od wielu lat organizuje pielgrzymki i wycieczki dla mieszkańców Radziszowa. Zawsze dba, aby ich trasy były atrakcyjne i urozmaicone. Tym razem zaproponowała wyjazd w dniach 28 kwietnia – 1 maja 2017 roku do Trójmiasta (Gdańsk, Gdynia, Sopot) i Malborka.

Po nocnej podróży z Radziszowa zatrzymaliśmy się w hotelu Wiking w Jantarze, miejscowości położonej niedaleko Gdańska. Nie tracąc czasu i nie zważając na niewyspanie oraz niezbyt sprzyjającą pogodę udaliśmy się po śniadaniu do Gdańska, gdzie spotkaliśmy się z panią Agnieszką, naszym przewodnikiem po Trójmieście. Przeszliśmy z nią Drogą Królewską na Długi Targ aż do pomnika Neptuna dowiadując się po drodze wielu interesujących rzeczy związanych z historią tego miasta. W kościele św. Brygidy, dzięki jego proboszczowi poznaliśmy dzieje tej bazyliki oraz obejrzeliśmy piękny, bursztynowy ołtarz. Po ogłoszeniu stanu wojennego13 grudnia 1981 roku kościół ten, dzięki ówczesnemu proboszczowi księdzu Henrykowi Jankowskiemu, stał się ważnym punktem oporu przeciwko reżimowi komunistycznemu oraz miejscem wsparcia zdelegalizowanej „Solidarności” i jej członków. Na plebanii znaleźli pomoc między innymi Lech Wałęsa, Tadeusz Mazowiecki, Jacek Kuroń, Adam Michnik, Bronisław Geremek i ksiądz Jerzy Popiełuszko. Po południu udaliśmy się w rejs galeonem na Westerplatte. Podeszliśmy pod pomnik jego obrońców, skąd rozciągał się widok na pełne morze. Pani Agnieszka opowiedziała nam o walkach na Westerplatte, pokazała zachowane do dziś obiekty, między innymi jedyną ocalałą wartownię oraz cmentarz poległych obrońców Westerplatte. Niedziela powitała nas słoneczną pogodą, ale temperatura nie była zbyt wysoka. Rano w kościele w Jantarze ksiądz proboszcz odprawił mszę świętą specjalnie dla naszej grupy. Opowiedział też o budowaniu kościoła oraz aktualnej sytuacji w tej parafii. Po mszy świętej i śniadaniu pojechaliśmy do Gdyni, gdzie na nabrzeżu portu oczekiwała nas pani Agnieszka. Mieliśmy ogromne szczęście, gdyż akurat do portu wszedł „Dar Młodzieży” i odbywała się ceremonia powitania tego żaglowca. Niestety na jego pokład nie można było wejść, ale zrekompensowało nam to zwiedzenie innego statku – muzeum: „Daru Pomorza”. Przy nabrzeżu stał też słynny okręt wojenny „Błyskawica”, który można było obejrzeć tylko z zewnątrz. Po degustacji pysznej ryby w tutejszej smażalni udajemy się do Sopotu, gdzie jest możliwość spaceru po molo. Pogoda dopisuje, przez chwilę eksponujemy nasze twarze na działanie promieni słonecznych. Czas jednak nas goni, pora jechać do Gdańska – Oliwy na koncert organowy. Potem jeszcze spacer po Parku Oliwskim i przejazd do hotelu ulicą Polanki, gdzie mieszka Lech Wałęsa. Po drodze wstępujemy do Europejskiego Centrum Solidarności, gdzie w pobliżu bramy nr 2Stoczni Gdańskiej stoi Pomnik Poległych Stoczniowców, monument w postaci trzech krzyży z kotwicami, upamiętniający ofiary Grudnia 1970 roku. W poniedziałek, 1 maja zaraz po śniadaniu opuszczamy hotel Wiking w Jantarze i jedziemy do Malborka. Pod opieką przewodnika, pani Danuty zwiedzamy nigdy nie zdobyty zbrojnie zamek krzyżacki. Jego zabudowania położone są na obszarze 21 hektarów. Przechodzimy przez kolejne pomieszczenia nie ukrywając podziwu dla pomysłowości i zmysłu praktycznego Krzyżaków. Ogrzewane komaty, szyby wentylacyjne, toalety, własne ujęcie wody pitnej, piekarnia i spichlerz – to robi wrażenie biorąc pod uwagę średniowieczne pochodzenie zamku. W kilku komnatach urządzone są wystawy między innymi ubiorów z epoki, uzbrojenia, chorągwi krzyżackich, wyposażenia koni (ciekawostka – kaganiec dla konia), a także brył bursztynu i bursztynowej, średniowiecznej biżuterii. Na dziedzińcu Wysokiego Zamku możemy zaobserwować proces wybijania monet Zakonu Krzyżackiego. Zaś krużganki tej części zamku przeznaczone były do spacerów. Należy dodać, że we wszystkich pomieszczeniach zamku była doskonała akustyka. Weszliśmy też do zamkowego kościoła pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny, do którego prowadzi Złota Brama ozdobiona motywami nawiązującymi do sądu ostatecznego. Kościół jest dekonsekrowany, odbywają się w nim miedzy innymi koncerty i spektakle teatralne, ale kiedy przyjeżdża z Wiednia Wielki Mistrz, odprawia tu msze święte. Z Malborka udaliśmy się w drogę powrotną do Radziszowa z nadzieją na kolejne ekscytujące pielgrzymki i wycieczki dzięki niespożytej energii i kreatywności pani Irenki.