Dzisiaj jest: Wtorek, 16 kwietnia 2024
Imieniny obchodzą: Benedykt, Bernadetta, Cecyl, Erwin, Julia, Nikita, Patrycy
Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider
Opublikowano: środa, 07, maja 2014 21:58

09Mogliśmy w niej uczestniczyć dzięki nieocenionemu talentowi organizacyjnemu pani Ireny Wiśniewskiej. Głównym celem naszego wyjazdu była Góra Igliczna k/Bystrzycy Kłodzkiej, gdzie znajduje się Sanktuarium Matki Bożej Przyczyny Naszej Radości „Maria Śnieżna”. Na trasie naszej pielgrzymki nie zabrakło również innych interesujących pod względem krajoznawczym i historycznym miejsc.

Pierwszego maja we wczesnych godzinach przedpołudniowych dotarliśmy do Wrocławia. Tu spotkaliśmy się z naszym przewodnikiem, panią Urszulą Miecznikowską, która towarzyszyła nam przez cały czas naszej pielgrzymki. Obejrzeliśmy Panoramę Racławicką, wspaniałe dzieło namalowane we Lwowie przez Jana Stykę i Juliusza Kossaka w 1894 roku w setną rocznicę Powstania Kościuszkowskiego. Zwiedziliśmy również Park Juliusza Słowackiego oraz wrocławską Starówkę. Następnie udaliśmy się w kierunku Trzebnicy, gdzie o godzinie 12.00 uczestniczyliśmy we mszy świętej w Sanktuarium Świętej Jadwigi Śląskiej. W tej barokowej bazylice znajduje się sarkofag św. Jadwigi, jej relikwie, a także grób jej męża, Henryka Brodatego. Po południu dotarliśmy do Barda i przeszliśmy Drogą Różańcową, przy której stoją kapliczki poświęcone życiu i męce Chrystusa. Niestety, bardzo zaniedbane i w złym stanie technicznym. Pierwszy dzień naszej pielgrzymki zakończył się w Szczytnej k/Kłodzka, gdzie nocowaliśmy w DW Kamela. Wieczorem, korzystając ze sprzyjającej aury spotkaliśmy się w ogrodzie hotelu przy ognisku. To był moment na uporządkowanie wrażeń, rozmowę, śpiew.

Rano, w drugim dniu naszego pielgrzymowania na krótko zatrzymaliśmy się
w Polanicy Zdroju. Tu można było skorzystać z pijalni wód i zwiedzić Park Zdrojowy. Jednak najważniejszym wydarzeniem było nawiedzenie Sanktuarium Matki Bożej Przyczyny Naszej Radości „Maria Śnieżna”, znajdującego się na Górze Iglicznej w Masywie Śnieżnika. Jest to miejsce kultu maryjnego słynące łaskami uzdrowień. Jego historię przybliżył nam oprowadzający nas po Sanktuarium ksiądz. Z Góry Iglicznej udaliśmy się żółtym szlakiem do Międzygórza. Trasa wiodła przez las, momentami była dość trudna do pokonania, ale daliśmy radę. Zresztą na dole czekała na nas nagroda w postaci cudownego wodospadu „Wilczki”. Po krótkim odpoczynku odjechaliśmy do Szczytnej, miejsca naszego noclegu. Jednak po drodze udało nam się jeszcze wstąpić do klasztoru oo. Sercanów. Na jego terenie znajduje się Muzeum Misyjne pełne przeróżnych eksponatów, związanych właśnie z działalnością misyjną tych zakonników.

I trzeci, ostatni dzień naszej pielgrzymki. Święto Matki Bożej Królowej Polski i rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Niestety, pogoda bardzo się zmieniła. Znacznie się ochłodziło i padał deszcz. Nie zważając jednak na te prozaiczne utrudnienia udaliśmy się w dalszą drogę. W Kłodzku, w kościele oo. Franciszkanów uczestniczyliśmy w porannej mszy świętej. W homilii poruszona została nadrzędna rola Maryi w naszym życiu. Przytoczone zostały słowa kardynała Stefana Wyszyńskiego: „Wszystkie nasze nadzieje to Ona”. Przypomniane zostały ważne daty z historii naszego państwa od chrztu Polski począwszy, na współczesności kończąc. A każda z nich z opieką Maryi w tle.

Ostatnią miejscowością na naszej trasie był Złoty Stok, najstarszy ośrodek górniczo-hutniczy w Polsce. Oczywiście główną atrakcją było zwiedzanie kopalni złota. Nasz przewodnik okazał się człowiekiem z ogromnym poczuciem humoru. Nie tylko przekazał nam mnóstwo faktów związanych z wydobywaniem złota, ale też potrafił rozbawić niemal do łez opowiadając anegdoty i żartując. Poprowadził nas wąskimi tunelami kopalnianych sztolni. Mogliśmy zobaczyć zapierający dech w piersiach podziemny wodospad. A na powierzchnię wyjechaliśmy kopalnianą kolejką. Potem przeszliśmy do Leśnego Parku Przygody „Skalisko”. Jednak opady deszczu i przenikliwe zimno nie pozwoliły nam na dłuższy w nim pobyt. We wczesnych godzinach popołudniowych przez Paczków, Otmuchów i Nysę udaliśmy się w drogę powrotną do Radziszowa.

Szlak naszej pielgrzymki wiódł przez miejsca związane z Papieżem-Polakiem. Karol Wojtyła, obecnie Święty Jan Paweł II bywał turystycznie w Sudetach już w latach 60-tych. W dniu świętej Jadwigi Śląskiej został wybrany na papieża. Jako papież koronował „Marię Śnieżną” w 1983 roku i odwiedził Panoramę Racławicką w 1997 roku. W trakcie tej pielgrzymki mogliśmy zobaczyć miejsca kultu maryjnego, wyciszyć się wśród pięknych dolnośląskich krajobrazów, a także odświeżyć pamięć o naszym Wielkim Rodaku.